Istoria Bisericii Orthodoxe Romane Mircea Pacurariu.pdf
Download ->>->>->> https://shurll.com/2t1R3B
Pentru a gasi istoria bisericii ortodoxe romane ieftin foloseste sortarea dupa pret ascendent si vei avea la dispozitie oferte cu preturi incepand de la 19 Lei. In plus, 2 oferte beneficiaza si de livrare gratuita prin curier.
Pe Okazii.ro vei cumpara istoria bisericii ortodoxe romane intotdeauna in deplina siguranta. Alege ofertele cu Garantia de Livrare si iti dam banii inapoi daca produsul nu corespunde descrierii iar la fiecare comanda finalizata prin Garantia de Livrare primesti puncte de fidelitate ca sa poti cumpara mai ieftin.
"~2.Biserica noastr a ndeplinit apoi un nsemnat rol cultural,cares-a manifestat sub felurite forme :a) Cele dinii manuscrisecopiate pe pmntul rii noastre (Nico-dim de laTismaT7"lnlniuscrfsele din timpul lui tefan cel Mare etc.),. lanceput n slavonete i apoi n romnete, au fost texte de slujb i denvtur bisericeasc. Tot aa i primele cri tiprite, n slavonete i nromnete (Macarie, Dimitrie Liubavici, Filip Moldoveanul, diaconulCoresi etc-), au fost cele de slujb bisericeasc. Se nelege c iaceia care se osteneau cu copierea manuscriselor sau cu tiprirea decri fceau parte, de regul, din cler. Primele tipografii au fostnfiinate tot sub ndrumarea Bisericii; se poate spune ceaK>lea.rin traducerea i tiprirea de cri bisericeti n romnete(dia-Coresi, mitropoliii Simion tefan al Transilvaniei, Varlaam i;ei ai Moldovei, tefan i Antim Ivireanul ai Ungrovlahiei etc.j, iusbazele limbii literare romneti, neleas de romnii de pre-iiii.ncetul cu ncetul, limba crilor bisericeti a ajuns s fie i frumoas,mai mldioas, mai plin de expresivitate, mai apro-:le limba literarde azi.in tipriturile de cri bisericeti care circulau n toateinu-locuite de romni s-a ajuns implicit i la ntrirea^ contiinei del naionala la romnii din Muntenia, Moldova i Transilvania, st lucruau contribuit mai'cu seam frumoasele prefee ale ve-noastre cribisericeti, adresate tuturor romnilor (Cazania laam, Noul Testamentde la Alba Iulia .a.).Primele lucrri j;u caracter laic s-au scristot prin osteneala ljforai Bisericii. Astfel, primele cronici s-auscris de clugri i pe lng mnstiri i biserici (Letopiseul de laPutna, Croni-iscopilor Macarie i Eftimie, a clugrului Azarie, nMoldova, ralul lui Mihail Moxa n ara Romneasc, Istoria bisericiiNicolae din cheii Braovului de protopopul Radu Tempea II,isilvania, Cronica Banatului de protopopul Nicolae Stoica din a.a). Primele ncercri de versificare n romnete se dato-tropoituluiDosoftei al Moldovei (Psaltirea n versuri, Poemul gic despre domniiMoldovei, traducerea unei drame n versuri, ceste).rimele colielementare, medii sau superioare au aprut ita bisericilor" i arnnstirilor noastre, pregtind dieci pentru riile domneti sau copitide manuscrise. In dezvoltarea cul-mneti au avut un rol deosebitcoala de pe lng biserica Nicolae din cheii Braovului (secolul XV),coala de la m-Sfinii Trei Ierarhi din Iai, nfiinat de Vasile Lupu,coalantul Sava din Bucureti, de Constantin Brncoveanu i atteasecolele XVIII i XIX. n condiiile de viaa clin Transilvania,de celedin Muntenia i Moldova, Biserica a fost aceea careizat colielementare (poporale) aproape n fiecare sat, pre-primele gimnazii(licee) romneti.>rganiznd primele coli, era firesc ca i primelemanuale co.ie scrise tot de oamenii Bisericii : Bucoavna de la AlbaIulia Bucoavna mitropolitului Iacob Putneanul din 1755, AritmeticaiGeografia episcopului Amfilohie al Hotinului (1795), mai trziumanualele colare scrise la ndemnul mitropoliilor Veniamin Costachial Moldovei i Andrei aguna al Transilvaniei.e) Biserica dinTransilvania a contribuit la dezvoltarea presei romneti, prinTelegraful Romn la Sibiu (1853), Biserica i coala la KfSxTlBJ?),Sionul Romnesc la Viena (1862) .a., a sprijinit nfiinarea deasociaii culturale i artistice romneti (de pild Astra, nfiinat lastruinele lui Andrei aguna, n 1861).Iat dar c Biserica a ndeplinit,n trecut, un nsemnat rol cultural, fiind un factor de progres nacest domeniu.Biserica a adus o contribuie nsemnat i ladezvoltareL,gite[_romneti. Ridicarea de lcauri de nchinare a dus lanflorirea arhitecturii, picturii, sculpturii, broderiei, argintrieietc- Unii ierarhi auavut un rol hotrtor n aceast privin, sftuind pedomnitori s ridice lcauri de nchinare, alii rnduind ei nii pictareaunor mns-tiri, ca Teofan I i Grigorie Roea la Vorone, sau chiarctitorind biserici i mnstiri, dintre care unele snt printre celemai interesantesub raport arhitectonic i pictural. De pild,episcopul Macarie al Romanului a ctitorit mnstirea Rca, mitropoliiiGheorghe Movil Sucevia, Anastasie Crimca Dragomirna, AntimIvireanul mnstirea Antim, episcopul Calinic al Rmnicului Frsineiuletc.Biserica a organizat i primele aezminte de asistensocial.Bolniele de pe ling mnstiri nu "erau altceva dect un fel despitalesau azile pentru clugrii btrni i bolnavi, dar i pentruoamenii dinpopor, care ndurau aceleai suferine. Snt cunoscutespitalele de laPutna, Arge, Bistria Olteniei, Cozia (secolul XVI),spitalele de laDragomirna, Sadova, Hurezi, spitalul din Suceava,fondat de mitropolitul Anastasie Crimca (secolul XVII), cele de laColea, Antim iPantelimon din Bucureti, Sfntul Samuil din Focani,apoi spitaluli farmacia de la Precista Mare din Roman, nfiinate deegumeniiGherasim i Vartolomeu Putneanul, ajutai i de VeniaminCostachi,pe atunci episcop la Roman (toate n secolul XVIII),spitalul din Tg.Neam, nfiinat de stareul Neonil de la Neam (secolulXIX) .a. "">Biserica din Transilvania i-a adus contribuia landrumareapoporului n probleme economice-agricole sau meteugreti,prin"publicarea de lucrri de popularizare a cunotinelor agricole,prinnfiinarea de bnci populare, cooperative, tovrii agricole,asociaii de meseriai, coli de meserii etc.Slujitorii Bisericii auavut un rol de seam n cultivarea dragostei de patrie sau apatriotismului n sufletele credincioilor. Mitropoliiiici aidomnitorilor i, uneori, lociitori de domni. Alteori vl-r dou rierau trimii n fruntea unor solii diplomatice peste ;aia al Rduilor,Eftimie II al Ungrovlahiei, Luca al Buzu-1 al Rmnicului, Varlaam alMoldovei etc). orii Bisericii (ierarhi, clugri sau preoi de mir) auparticipat ile i rscoalele cu caracter naional i social alepoporului e pild, unii au luptat n oastea lui Mihai Viteazul,protopopul dru din Bora Maramureului a distrus o oaste ttrasc nstoriilor si (1717), muli preoi s-au alturat rscoalei con-^orea,Cloca i Crian (1784). Iar n secolul XIX, preoimea, id de unfierbinte patriotism, a fost alturi de popor n toate e de seam dinistoria sa : Micarea revoluionar condus de adimirescu n 1821,Revoluiile din 1843, Unirea Principate-59, Rzboiul de independendin 1877, Procesul Memorandu-594, Rscoala ranilor din 1907 i apoiUnirea Transilvaniei lia la 1 Decembrie 1918.>erica Ortodox Romna susinut i alte Biserici cretine, pe cele czute sub donunaieotoman. Ea i-a ndeplinit acest iprirea de cri n limbile greac,slav, arab, georgian i Iar mai ales prin ajutoarele materialeacordate, aproape o ju-; mileniu, bisericilor, mnstirilor, colilori aezmintelor de in Balcani i Orientul Apropiat. Astfel, n araRomneasc ja, au funcionat cteva tipografii greceti sprijinite dedom-raihii romni, la Cetuia-Iai, Bucureti, Snagov, Rmnic, 3. AntimIvireanui a tiprit cri n limba arab, pentru cre-din PatriarhiaAntiohiei, iar unul din ucenicii si a fost trimis (Georgia,Gruzia), unde a tiprit cri n limba georgian, la l secolul alXVIII-lea s-au tiprit alte cteva cri arabe la cureti. in 1806 s-atiprit la Rmnic prima carte n limba bul-la 1828, prima ediie aTelrcievanghelului bulgar, la Bucureti, nd cu a doua jumtate asecolului al XlV-lea pn n a douaa secolului trecut, actele timpuluiofer tiri preioase de-ribuia rii Romneti i a Moldovei, precum i aBisericii ro-a susinerea celor 20 de mnstiri mari i a multorschituri ntele Athos. Cu ajutor romnesc s-au zidit aici bisericinoi,chilii, la care se adaug danii n bani, manuscrise, icoane,vaseliturgice, precum i aa-numitele nchinri de mns-leti ctre cele de laAthos. De aceleai ajutoare s-au bucu-tirea Sfnta Ecaterina dinMuntele Sinai, mnstirile de la Me-dm alte regiuni din Grecia, dininsulele greceti, Patriarhiiledin L.onstantmopoi, Alexandria,Antiohia i Ierusalim, unele aezminte bisericeti din Bulgaria,Serbia i Ucraina. Aceste ajutoare romneti au avut un rol pozitiv nistorie, pentru c, ocrotind Bisericile naionale din rile aflate substpniri politice strine, au sprijinit nsi lupta acestor popoarepentru cultur i independen naional. Din toate acestea, se desprindeconstatarea c Biserica i-a adus un aport nsemnat la sporireapatrimoniului cultural i artistic al rii, la nfptuirea idealurilorpoporului romn de unitate statal i independen naional, dar i lasprijinirea luptei de eliberare naional a popoarelor din Balcani iOrientul Apropiat. Iat de ce se impune obligaia pentru fiecareslujitor al altarului de a cunoate ct mai temeinic trecutulBisericii sale.Scopul. Studiul Istoriei Bisericii Ortodoxe Romne nnvmntul teologic urmrete, n primul rnd, pregtirea ct mai temeinic aviitorilor slujitori ai Bisericii strmoeti. Cunoaterea trecutuluiBisericii, ai crei slujitori vor fi i studenii teologi, vaconstitui pentru ei un imbold puternic de a munci cu i mai multrvn, pentru ca s fie a nlimea naintailor, ale cror pilde vrednicede urmat le nfieaz studiul Istoriei Bisericii Romne. Cunoatereatrecutului Bisericii noastre va ndemna pe viitorii ei preoi sa oiubeasc din toat puterea sufletului lor, s se druiasc cu i mai multrvn slujirii aproapelui i mpreun cu credincioii pe care-i vorpstori s jertfeasc totul pentru binele i fericirea Bisericii i arii.Marele istoric Nicolae Iorga (18711940) scria : Nimic nu poatefi mai folositor pentru ca preoii notri s nlture anumite ispite,pentru ca ei s cultive anumite ndeletniciri potrivite cu demnitateai chemarea lor, nimic nu poate fi mai priincios pentru a-i face sneleag marea misiune cultural, social i naional care li se impune,legtura strns ce trebuie sa pstreze cu poporul, cultul de art icarte cu care snt datori, mndria la care au drept ndat ce vor urmabunele tradiii, dect privelitea unei viei organizate, aproapemilenare, n cursul creia mitropoliii, episcopii, egumenii i aa deadeseori i smeriii clugri ori umilii preoi de mir au dat poporului,ei singuri aproape, toat nvtura, au nzestrat neamul cu o limbliterar, cu o literatur sfnt, cu o art n legtur cu gustul i nevoilelui, au sprijinit statul fr s se lase a fi nghiii de dnsul, aucluzit neamul pe drumurile pmntului fr a-i desface ochii de la ceri au ridicat mai sus toate ramurile gospodriei romneti dnd istorieinoastre crturari, caligrafi, sculptori n lemn, argintari, oameni destat, ostai, mu-3~i sfini (JN. iorgci, neia(a ia JO1W.1JU."io^in-11 'uiHuiHOfn, ea. u, ?ti, 1929, p. 45).toda de. cercetare.Spre a putea ntocmi n mod tiinific un curs TuTBisericii OrtodoxeRomne sau o alt lucrare de acest gen, esar s cunoatem, nti detoate, care snt cerinele fundamentare trebuie s le ndeplineascorice lucrare istoric : S se ntemeieze pe izvoare, adic oriceinformaie trebuie s amenteze pe un izvor, pe o mrturie istoric :document, cro-scripie etc. Fr existena i cercetarea acestora nu sepoate orie tiinific, de aceea s-a i spus pe drept cuvnt : pas dents, pas d'histoire.>d fie critic, adic faptele care ne sntprezentate de izvoare s ise unei interpretri, unei tratri critice,spre a se vedea ce poa-mit i ce trebuie respins. Adeseori izvoarelecuprind i greeli, ucru se ntmpl mai ales n cazul cronicilor, ccicronicarul. ;nd i epoci mai ndeprtate de el, n-a avut posibilitateas se ze temeinic, aa cum sa fcut asupra timpului sau a epocii n ritel nsui. Alteori, simpatiile sau antipatiile personale l fac intefaptele n alt chip dect aa cum s-au ntmplat n realistul criticiieste tocmai de a nltura greelile i de a restabili 1istoric.:ic;< istoric este de dou feluri: extern i intern. Ceaexter-ilete autenticitatea sau falsul documentului, princonstatarea ii, a locului i timpului n care s-a scris. Criticaintern sau de tare face analiza documentului respectiv, pentru astabili ne-i exact i gradul de ncredere pe care l merit. Istoriculbise-rebuie s supun acestei critici nu numai documentele, ci i ?istudiile obinuite, cci adeseori scrisul teologilor este in-deinterese confesionale. fie jelectiy,r. adic din mulimea faptelorconsemnate n iz-storicul s aleag numai pe cele care au importanpentru is-ional sau bisericeasc a unui popor, cele care au dus lari profunde n istorie, care au rmas n contiina contempo-?i aurmailor. Deci nu orice fapte petrecute n trecut prezint Dentruistorie, nu toate formeaz obiectul istoriei. a fie genetic, adicistoricul s nu se mrgineasc la cunoa-Dtelor din studiuldocumentelor, ci pentru nelegerea lor, el tre-le priveasc n genezai evoluia lor, studiind cauzele, anteoe-legturile i urmrile lor.Orice fapt istoric are antecedentelei urmrile lui, fiindcondiionat, n desfurarea sa, de strile existente. Istoricul trebuies cunoasc toate acestea, pentru ca s poat explica i prezentafaptele n logica lor, n adevrata lor lumin.5. S fie obiectiv, adicneprtinitoare sau imparial. Istoricul trebuie s fie 1ips!F"He~prejudeci personale, s expun cinstit, sincer, s doreasc s spunadevrul, s nu fie condus de interese personale sau de alt natur,aplicnd principiul istoricului roman Tacitus : sine ira et studio(fr ur i prtinire). Obiectivitatea nu trebuie s duc ns la dependenfa de prerile altora, sau la teama de a recunoate adevrulistoric.6- S fie sistematic, adic faptele s fie prezentate ntr-oanumit rnduiaf7~H~to1fuTir!a timpul lor, n legtur strns ntre ele,artnd nlnuirea lor fireasc, nchegnd un tot unitar. Deci istoriculcoordoneaz i prezint faptele ntr-un tot, alegnd pe cele de interesistoric i integrndu-le n mersul istoriei, la locul i dup importanalor. O simpl ngrmdire de date, o mas inform de fapte, n careadevrul nu iese ila iveal, iar mprejurrile care au generat fapte